AÄkoliv jsou silnice projektovány a stavÄ›ny tak, aby byly co nejbezpeÄnÄ›jÅ¡Ã, existujà situace, kdy se podmÃnky mÄ›nÃ. Typickými pÅ™Ãpady jsou mokrá, zasněžená Äi namrzlá vozovka. Ani nÄ›které druhy poÄasÃ, napÅ™Ãklad těžká mlha, déšť nebo sněženà k pokojné jÃzdÄ› nepÅ™ispÃvajÃ. Nenà proto divu, že by Å™idiÄi mÄ›li, pokud už musà sednout za volant, dodržovat nÄ›kolik zvláštnÃch pravidel. Ta jim totiž mohou bez nadsázky zachránit život. Nenà tedy na Å¡kodu se s nimi opÄ›t seznámit a osvěžit si je.
Â
Â
TÃm hlavnÃm, co bychom si mÄ›li uvÄ›domit, je to, že jakýkoliv mokrý pokryv vozovky, aÅ¥ už jde o déšť, led Äi snÃh prodlužuje brzdnou dráhu. Vyplatà se proto jet pomaleji a napÅ™Ãklad pÅ™ed pÅ™echodem zaÄÃt brzdit o nÄ›co dÅ™Ãv. Nikdy totiž nevÃme, kdy na nÄ›j vbÄ›hne napÅ™Ãklad chodec, který si tuto skuteÄnost neuvÄ›domà a bude si myslet, že stihneme zabrzdit na stejnou vzdálenost jako na suché vozovce.
Â
Je také pravdou, že se vozidlo za tÄ›chto podmÃnek mnohem snadnÄ›ji dostane do smyku, pÅ™edevÅ¡Ãm právÄ› pÅ™i prudkém zabrzdÄ›nà Äi ostrém zatoÄenÃ. I zde je tedy potÅ™eba dodržovat nejvyÅ¡Å¡Ã opatrnost, neboÅ¥ se z nÄ›j nedostaneme zrovna snadno.
Â
Â
Dále je tu také otázka viditelnosti. Ta je právÄ› za mlhy Äi hustého deÅ¡tÄ› znaÄnÄ› snÞená. To může být problémem, napÅ™Ãklad pokud chceme pÅ™edjÞdÄ›t. V takovýchto situacÃch bychom se tedy mÄ›li snažit, aby nás bylo dobÅ™e vidÄ›t. K tomuto úÄelu sloužà napÅ™Ãklad mlhová svÄ›tla. Je vÅ¡ak dobré vÄ›dÄ›t, kdy je zapnout, abychom protijedoucÃho Å™idiÄe neoslnili. Také pÅ™edjÞdÄ›nà bychom v takovýchto situacÃch mÄ›li omezit na skuteÄnÄ› nezbytné minimum.
Â
JistÄ›, mnoho zkuÅ¡ených Å™idiÄů nad tÃm mávne rukou. Je vÅ¡ak pravdou, že podle statistik se v takovémto poÄasà stane podstatnÄ› vÃce dopravnÃch nehod. Opatrnost tady rozhodnÄ› neuÅ¡kodÃ, neboÅ¥ s životem nenà dobré si zahrávat. Máme pÅ™eci jenom jeden, a rozhodnÄ› se tedy nehodà jej riskovat jen proto, abychom v cÃli byli o pÄ›t minut dÅ™Ãv. Věřte, že to za to nestojÃ.